Zorg en ondersteuning

Tips bij somberheid

Als u last heeft van somberheid, zijn deze tips misschien nuttig voor u.

Erover praten

Soms is er een duidelijke reden dat u zich somber voelt, maar soms ook niet. Het helpt om erover te praten met de mensen om u heen. Zij kennen uw situatie en kunnen u misschien op nieuwe gedachten brengen. Misschien ontdekt u dat u ook anders naar dingen kunt kijken dan u eerst dacht. Misschien kunt u samen nadenken over de oorzaak van uw somberheid en werken aan oplossingen.

Slapen

Heeft u last van neerslachtige gevoelens, dan is het soms moeilijk om in slaap te komen of goed door te slapen. Terwijl u in zo’n periode uw nachtrust juist goed kunt gebruiken. Goed slapen kan uw gevoelens van neerslachtigheid verminderen. Misschien heeft u iets aan deze slaaptips.

Dagritme

Het beste kunt u een normaal dagritme aanhouden: blijf bijvoorbeeld niet te lang in bed liggen. Op regelmatige tijden eten kan ook helpen.

Sociale contacten

Probeer contact te onderhouden met de mensen waar u om geeft. Dat brengt ook ontspanning. Als u afspreekt bij een familielid, kennis of vriend(in), dan bent u er even uit.

Gezond eten en leven

Gezond eten en leven heeft een positief effect op hoe u zich voelt. Ook sporten of meer bewegen geeft energie.

Complimenten

Een keer een compliment of een schouderklopje krijgen is goed voor uw eigenwaarde. Probeer ervan te genieten, ook al vindt u het moeilijk om een compliment in ontvangst te nemen.

Benoem zelf ook de positieve kanten van de mensen waar u mee omgaat. Een compliment uitdelen is misschien nog wel leuker dan een compliment krijgen.

Naar de huisarts

Als uw neerslachtige gevoelens niet overgaan of u denkt dat u een depressie heeft, ga dan naar de huisarts. Dan heeft u deskundige hulp nodig.

Zie ook